אוטיזם- PDD, היא הפרעת התפתחות, היכולה להתבטא במגוון תסמינים. התסמינים אצל ילדים הלוקים באוטיזם קשורים לקשיים בתקשורת, הפרעות התנהגותיות וקושי ביצירת קשרים חברתיים. יש להם נטייה לחזור על פעולות (למשל נדנוד חוזר של הגוף או הידיים). הם מתקשים בהבעת רגשות באמצעות הפנים, הקואורדינציה שלהם איננה טובה, אוצר המילים שלהם קטן ויכולות להיות להם הפרעות בדיבור ובשל כך לעיתים הם נמנעים מדיבור. כך שצעצועים לילדים מיוחדים כאלה, צריכים אף הם להיות מיוחדים ולהיבחר בקפידה, שכן לא כל הצעצועים לילדים והמשחקים הנפוצים והפופולאריים כיום מתאימים גם לילדים בעלי צרכים מיוחדים. כאשר כתוב על צעצועים לילדים טווח הגילאים אליו הם מתאימים, לא מצוין האם הוא מתאים גם לילדים בעלי צרכים מיוחדים. הסיבה לכך לרוב היא שהמודעות לצעצועים כאלה איננה גבוהה, יבואני צעצועים מעטים משקיעים בייבוא צעצועים כאלה מחו”ל וההיצע בארץ איננו רחב. צעצועים לילדים מיוחדים ניתן למצוא בחברות המייצרות בעצמן צעצועים מיוחדים, ניתן למצוא בתכנות לימודיות חינוכיות, וכשמדובר בצעצועים הנפוצים בחנויות- יש להתייעץ עם מטפלים כדי להתאים בהצלחה צעצועים לילדים המיוחדים. מטפלים מומחים ויועצים חינוכיים ימליצו לכל הדורש על צעצועים לילדים הלוקים ברמה כזו או אחרת של אוטיזם, בהתאם למצבם ההתפתחותי, אשר המשחק בהם גם יהיה מהנה, גם מלמד וגם מפתח.
צעצועים התפתחותיים לילדים
צעצועים מיוחדים לילדים אוטיסטים יהיו כאלה שמטרתם, מעבר לשעשוע והנאה ככל צעצוע, תהיה לשפר מיומנות תפקודית לדוגמה ריכוז. ישנן רמות שונות של אוטיזם מהקל אל הקשה וברמות הקלות הצעצועים לילדים יוכלו להיות כאלה המוכרים בכל חנויות צעצועים אך שיהיו מותאמים לצרכיי הילד. ילדים רבים בעלי צרכים מיוחדים סובלים מרגישות רבה לרעש. הם יתקשו להשתלב במשחקים תחרותיים כמו כדורגל ויעדיפו לשבת בשקט ולצייר. לרוב צריך מבוגר שישב עם הילד, ינחה אותו, יסביר ויחמיא כשהצליח. ישנם צעצועים לילדים ומשחקים שונים הדורשים זיכרון, כמו משחקי זיכרון מעץ, משחקים לפיתוח מוטוריקה עדינה כמו משחקי התאמת צורות, משחקים בהם משתמשים בכלי מעץ דמוי עט, משחקים בהם צריך לבצע בהצלחה פעולה פשוטה או כמה פעולות הדורשות ריכוז וקואורדינציה, כמו הסעת כדור במסילה עד לקליעתו לתוך חור.
תכנות מחשב, לומדות ואתרים
עידן זה הוא עידן המחשב והטכנולוגיה, ותחום משחקי המחשב לא פסח גם על ילדים הלוקים באוטיזם או הפרעת התפתחות. תכנות מחשב, לומדות שונות, משחקי מחשב ואתרים מיוחדים הותאמו ופותחו במיוחד לילדים בעלי צרכים כאלה. ל מט”ח, המרכז לטכנולוגיה חינוכית, תכנות ולומדות רבות אשר פותחו במיוחד. להלן דוגמאות לתכנות נהדרות: תכנה בה מצרפים סמלים זה לזה למטרת תקשורת והבעה, וצירוף הסמלים מתורגם למילים, אותן אפשר גם לשמוע; משחק לפיתוח מיומנות קוגניטיבית במיון פריטים מוכרים לפי צבע וצורה; תכנות לפיתוח השפה והעשרת הידע הכללי והמודעות לסביבה בה חי הילד; תכנות ללימוד קריאה, חשבון, אנגלית ומדעים, הכוללות קריינות, משחקים ועוד; לומדות שונות ללימוד קריאה, תכנות ללימוד תנ”ך והיסטוריה בהן קריינות של הטקסטים, ביאורים והסברים, אשר עוזרים רבות למתקשים בקריאה;
צעצועים לילדים בעלי צרכים מיוחדים
לאוטיזם טווח רחב יריעה של תסמינים, וילדים בעלי אוטיזם קל יכולים להשתלב במרבית המשחקים ולשחק בהנאה בצעצועים לילדים ככל ילד. אולם, בשל הצרכים המיוחדים של הילדים האוטיסטים, הקשורים בקושי בתקשורת, לפעמים גם בהתנהגות, יתכן שיתקשו לשחק במשחקי קופסא רבי משתתפים, כללים ופעולות, במשחקי אסטרטגיה, במשחקי חברה רועשים ועוד. חשובה מאוד הסביבה התומכת, ליווי של מבוגרים וכמובן צעצועים מתאימים. חשוב שלא לתת צעצועים שעלולים לפצוע כמתנות לילדים בעלי צרכים מיוחדים. חפצים כבדים, בעלי פינות, ערכות יצירה שונות וצעצועים מפלסטיק העלול להישבר ולפצוע- את כל אלא השאירו בחנות.